9 GEBODEN (MITZVOTH) EN VERBODEN


Wanneer we naar de geboden van de bijbel kijken in een wetenschappelijk perspectief blijkt dat veel van deze geboden stoelen op gezond verstand.
Zoals genetische codes het biologisch leven determineren is het mogelijk dat genetische codes ook verantwoordelijk zijn voor gedrag en sociaal leven. Dit is wat de ethologen vaststellen in dierlijke modellen maar nog niet bewezen is bij de mens.
Codificatie van deze sociale regels (van het latijn relegere, wetten maken, stamt het woord religie) voor een welbepaalde sociale groep (het Joodse volk) schiep gewoonten die niet enkel voort bleven leven, maar ook gerecupereed werden door andere monotheïstische religies.
Maar eens vastgelegd, hoe kunnen deze regels aanvaard worden?
Men kan zich inbeelden dat Moses, een Egyptische prins aan het toppunt van de Egyptische ontwikkeling al deze princiepes ontdekt met de hulp van zijn schoonvader Jethro. Hij vraagt zich dan af of het in praktijk brengen van deze princiepes aanleiding zou kunnen geven aan een meer evenwichtige maatschappij?
Laten we veronderstellen dat we Moses zijn en we onze tijdsgenoten willen overtuigen de tien geboden te volgen.
Als we tegen onze buur zeggen “ge moogt niet stelen” zou hij kunnen antwoorden “wie ben jij om mij te beoordelen? Misschien heb je zelf belangen in het verbod op diefstal?”
We kunnen ook zeggen “Iemand die je respecteert zegt dat ge niet moogt stelen”. Maar gezien geen enkel mens onfeilbaar is zijn menselijke wetten moeilijk uit te voeren.
In tegenstelling hiermee kan men zeggen “ Niet ik, maar de meest betrouwbare persoon die je U kunt voorstellen zegt dat ge niet moogt stelen”. Dan wordt de regel of wetgeving betrouwbaar. Godvrezende mensen zullen wetten van god aanvaarden gezien deze van de meest betrouwbare persoon komt die ze zich kunnen inbeelden.
En dat is de reden waarom de eerste vijf geboden van de decaloog zodanig geformuleerd zijn dat ze verplicht zijn de god van Mozes te aanvaarden zodanig dat de vijf volgende verboden niet anders dan aanvaard kunnen worden.
In het eerste gebod is god hetgeen het Joodse volk uit de slavernij in Egypte heeft verlost. In het tweede gebod is god niet te vatten. In het derde gebod is zelfs zijn naam niet te vatten. In het vierde gebod is god de schepper van de wereld in zes dagen en daarom te eren in de rust van de zevende dag. En in het vijfde gebod dient hij generatie na generatie te worden aanvaard zodanig dat de kinderen hun ouders dienen te eren zodanig dat de geboden van generatie op generatie worden overgebracht..

Hier merkt men dat deze vijf geboden het Joodse ideaal voor generaties vastlegt in een onbreekbaar patroon. Het bewijs is eenvoudig. Draai de geboden om en alles valt in duigen. Zonder god was er geen bevrijding uit de slavernij. Zonder onvatbaarheid van god was deze god gemakkelijk te vernietigen. Zonder verbod op het schrijven van gods naam zou zijn naam gewist kunnen worden. Zonder het scheppingsverhaal zouden we niet bestaan en indien we onze ouders niet eerden zouden wij zijn boodschap niet gekregen hebben…
Het is niet aan mij te oordelen of “god in eigen persoon” of de “goddelijke inspiratie” ten gevolge van de universele wetten in onze genen gecodeerd aan de basis ligt van de bijbelse texten. Feit is dat het aanvaarden van een hogere morele autoriteit religieuze mensen motiveert iedere dag de 613 geboden van de bijbel uit te voeren of ten minste tracht uit te voeren..

En het experiment blijkt moeilijk uit te voeren. Moses moet eerst het Joodse volk en dan de pharao overtuigen. Hij slaagt erin deze gedragscodes te doen aanvaarden door mensen van de laagste klasse, mensen zonder eigen wil, zonder hoop, slaven, Hebreeërs hetgeen wil zeggen mensen van de andere oever, ofwel migranten dus…

Met deze migranten uit die tijd, of slaven start een wonderbaar avontuur.
De gedragscodes blijken niet enkel te functionneren maar zij resulteren in een natie gebaseerd op deze princiepes. Bovendien zullen zij aanvaard worden door alle volgelingen van de monotheïstische religies.
Uiteindelijk is het niet omdat het scheppingsverhaal in zes dagen vandaag niet meer geloofwaardig is dat de morele princiepes niet meer actueel zijn. Zelfs atheïsten aanvaarden de morele princiepes van het verbod op stelen, doden enz…
Maar ja, als we zien wat er is gebeeurd in Verdun, Auschwitz, Hiroshima, Cambodia, Rwanda, zou het niet beter geweest zijn dat de aarde in zes dagen was geschapen?

Advertenties
Published in: on oktober 31, 2007 at 10:05 pm  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://drjoods.wordpress.com/2007/10/31/9-geboden-mitzvoth-en-verboden/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: